woensdag 3 oktober 2012

Medisch bulletin

Seizoen 2012 is ten einde, normaal ga je dan evalueren en daar een stukje over schrijven. Geloof me, dat stukje komt nog. De afgelopen weken stonden echter in het teken van mijn gezichtsvermogen dat drastisch achteruit is gegaan en waar ik vrij plots achter ben gekomen.


Mijn ogen zijn nooit super geweest en vroeger droeg ik een bril omdat ik de krijt stenografie van mijn leraren van achteruit de klas niet kon lezen. Ik kreeg een brilletje aangemeten maar deed deze nooit echt op, ik verhuisde naar halverwege of verder vooraan in de klas. Toen ik mijn rijbewijs ging halen toverde ik het ding weer tevoorschijn maar echt nodig was het naar mijn mening niet.

3 weken geleden had ik een ontsteking aan mijn linkeroog waardoor ik erachter kwam dat de rechter zo slecht was dat ik echt schrok. Ik kan grove vormen onderscheiden maar teksten etc. zijn een raadsel. Het lijkt alsof ik een photoshop filter blur 80% over mijn ogen heb. Helaas is deze niet via een schuifbalk te regelen.

Na een bezoek aan de brillenzaak en een confronterende constatering van de opticien een afspraak gemaakt met een kliniek waar ze alles weten over ogen. Daar ben ik getest en bleek de diagnose van de opticien de juiste. Ik heb een serieuze oogziekte die voornamelijk mijn rechteroog heeft aangetast. Dit probleem is aangeboren en openbaart zich tussen je 20ste en 30ste levensjaar. Het is een aandoening aan het hoornvlies. Door constante wisseling van sterktes in mijn rechteroog en is een bril of een zachte lens geen optie, ook een laser behandeling heeft geen zin. Een harde lens zou dat wel moeten zijn en dus is dat hopelijk de oplossing voor mijn probleem. 1 op de 2500 mensen heeft hier in Nederland last van, echter bij de 1 is het minder erg dan bij de ander.

Hoe de oogziekte zich in de toekomst gaat manifesteren weet ik hopelijk over drie maanden dan staan er wederom tests gepland. Er zijn verschillende scenario's te bedenken maar ik hoop dat alles met een lens op te lossen is.


Dat was hem voor nu, die seizoen overweging houden jullie tegoed van me! Morgen weer naar de oogarts.

Met vriendelijke groeten,

Henry

Geen opmerkingen: