maandag 25 juni 2012

Alpe d'HuVier en de Alpenweide vol sneeuw

Het is al even geleden mijn uitstapje naar de Alpen om daar met team Beesd mee te doen aan Alpe d'HuZes. Wel de korte variant want we waren ingedeeld op woensdag, een dag die om 10 uur zou beginnen en rond vier uur eindigde. Dus 6x omhoog zat er niet in, dat maakte me ook niet uit, als ik 6x omhoog wil achter elkaar heb ik daar geen Alpe d'Huzes voor nodig. Belangrijker was als team geld inzamelen en het evenement beleven. Het was een lange weg geweest en ondanks de twijfel hadden we ruim 30.000 euro opgehaald inclusief toezeggingen voordat er geklommen ging worden.

Voor mij begon het Alpen avontuur al eerder omdat ik een week vrij moest nemen leek het me niet meer dan normaal maar gelijk een goede trainingsweek te plannen in en rondom Les Deux Alpes (bekend van ski en snowboard vakanties). Ik had daar een overdreven groot appartement (lees penthouse) met twee badkamers, 4 kamers, keuken, eetgedeelte, zitgedeelte en een groot balkon met uitzicht op de Alpen toppen.

Ik kwam zaterdagmiddag aan en heb toen meteen maar de boel uitgepakt en ben lekker gaan lopen in en rondom Les Deux Alpes waar niks vlak is en de lucht heel ijl. De volgende dag ben ik naar de Galibier gereden, een berg die veel mensen kennen uit de Tour de France. De aanloop is lang vanuit Les Deux Alpes en de lange donkere tunneltjes maakte het soms zelfs eng. Onderweg viel me al op hoe makkelijk ik aan het fietsen was en net voor ik de draai naar de Galibier maakte heb ik nog even staan bijpraten met wat Nederlanders. Ook zij gingen juist aan de klim beginnen. Het plan was mee te rijden maar na 100 meter ben ik mijn eigen tempo gaan rijden, het ging te langzaam.

Klimmen dus, langs diepe afgronden en enorme rotspartijen, je voelt je net een tour renner alleen ga je niet zo hard. Dat ik harder ging dan de gemiddelde wielertoerist lijkt me duidelijk. Bovenop de Galibier een foto genomen en toen maar weer rustig gedaald, het regende namelijk en op de Galibier zijn geen vangrails.

ALPE D'HUZES

Die week nog meer gefietst maar het doel was Alpe d'HuZes op de woensdag met team Beesd. Een verscheidenheid aan mensen allemaal met een eigen doel. Het was bijzonder deel te mogen uit maken van dit team. Ondanks de regen s'ochtends was het een hele belevenis. Al die mensen, allemaal een eigen verhaal en toch een eenheid. Zo rond 10:30 vertrokken we ieder aan ons eigen avontuur. Voor mij was dat rap tempo maken en de eerste klim kijken wat een goed tempo was om naar boven te rijden. Maximaal vier keer zou ik omhoog kunnen en dus was dat het sportieve doel voor die dag, dat het geld opleverde per klim was belangrijker. Mijn klimmen verliepen goed en ik reed rap omhoog. De kleine verschillen in de eerste drie klimmen zitten hem waarschijnlijk in een sanitaire stop en het nuttigen van een blikje cola. De laatste keer was 'rustig' aan en heb ik met wat bekende een stukje opgefietst. Vier keer reed ik omhoog, volgens velen een prestatie. Ik ben trotser op de prestatie van mijn teamleden: Rayner, Agnes, Martin, Famke, Mark, Maarten en Anthony zijn niet zo gek als ik, zij trainen geen 20 uur per week maar hebben allen de top bereikt en sommige ook gewoon meerdere keren. Respect is wat ik voor ze heb en ik hoop dat ze net als ik ondanks hun eigen beweegredenen om te fietsen hebben genoten van het evenement, de mensen massa maar ook zeer zeker het natuurschoon.

Bedankt aan al onze sponsoren klein en groot. Aan de mensen bovenop de berg, onze kennissen en vrienden die waren afgereisd om dit moment met ons te delen. Maar vooral Arie van Beusekom, zonder zijn tomeloze inzet was het sponsorbedrag nooit bij elkaar gekomen.

De rest van de week heb ik nog lekker getraind en voor mezelf nog een keer Alp D'Huez opgefietst, de berg met zijn eindeloze bochten die ik stuk voor stuk door en door kenden was mijn vriend geworden. Ik reed als een speer omhoog en heb boven genoten van een goede bak koffie. Ik kom hier zeker nog een keer terug, is het niet voor Alpe d'Huzes dan wel voor een trainingsweek. Als ze dan ook nog water in de zwembaden doen dan ben ik helemaal gelukkig.

Aankomende zaterdag start ik in Beesd, alles lijkt naar behoren te functioneren. Voel me sterk en dat is een goed gegeven richting die andere wedstrijd over drie weken Ironman Zwitserland. Als dat allemaal achter de rug is gaan we deel twee van het seizoen maar eens plannen.

Met sportieve groeten,

Henry Piek

Geen opmerkingen: