Jarenlang was de beste triatleet, de sporter die het hardst liep in de afsluitende loopproef. Norman Stadler was de eerste die het fietsonderdeel zo serieus nam en specifiek trainde op snelheid en aerodynamica waardoor de sport leek te veranderen. Afgelopen jaar moest Stadler na enkele kilometers van de fiets, darmproblemen zorgden ervoor dat hij zijn wereldtitel niet kon prolongeren. Chris Mccormack één van de atleten die het looponderdeel nog steeds als belangrijkste beschouwd won vorig jaar de wereldtitel op de hele triathlon.
Je ziet een lichte verschuiving binnen de triathlon en men begint het fietsonderdeel serieuzer te nemen. Je ziet steeds meer de aero-frames, de aero-stuurtjes, de gestroomlijnde helmen en de hoge carbon velgen. De fiets etappe tijdens een Ironman is verworden tot een tijdrit van 180 kilometer. Materiaal wordt steeds sterker en de fabrikanten verzinnen steeds weer nieuwe manieren om de fiets te verbeteren. Als je geen sponsors hebt dan moet je beslist beschikken over een goed gevulde portemonnee want alles dat er snel uitziet kost veel geld.

Voor het nieuwe seizoen ben ik sinds kort in het bezit van 85mm Carbon velgen welke me nog sneller moeten maken. De eerste kilometers op deze wielen heb ik al afgelegd en ze gaan als een speer. Over twee weken in Almere is het meteen een mooie gelegenheid de wielen te testen tijdens een wedstrijd. De wielen geven me in combinatie met mijn andere wielen meer mogelijkheden.
Mijn wedstrijdkalender is ook voorzien van een update, 3 augustus zal ik naar alle waarschijnlijkheid racen in Bridgetown (Canada). Het zal gaan om een sprint triathlon, een mooie test om te zien of ik na een week weer aardig ben bijgekomen van Newfoundland.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten